Kota Bharu / Belum Rain Forest

5 oktober 2018 - Belum Rainforest Resort, Maleisië

Aangekomen in Kota Bharu konden we inchecken in een prima stads hotel. Na het inchecken even wat rondgelopen. Het hotel is voorzien van een mooi zwembad, waar we dan ook graag gebruik van hebben gemaakt. Aan het eind van de middag ook nog even in de gym geweest en wat kilometertjes op de loopband gemaakt.

Zwembad Kota BharuGrote rots

Na een welverdiende nachtrust dan weer vertrokken richting het Belum regenwoud, behorend bij de oudste regenwouden ter wereld. Deze keer hebben we geen tolwegen gereden en zijn we via slingerwegen vol met gaten gegaan. Onderweg hebben we wat fotostops gemaakt. Je ziet ook dat allerlei wilde dieren, waaronder tapirs en olifanten de weg kunnen kruisen.

OlifantTapir

Rond het middaguur kwamen we aan in het Belum Rainforest Resort. Dit resort ligt op een eiland in een groot stuwmeer, omgeven door het regenwoud. Na een middag aan het zwembad, vanwaar je uitkijkt over het meer, begon het dan ook, hoe kan het ook anders in een regenwoud, te regenen.

Belum meerVergezicht

De volgende dag hebben we een excursie geboekt om een stukje regenwoud te verkennen. In dit regenwoud komt de rafflesia bloem voor. De bloem doet er 9 maanden over om uit te komen, om vervolgens na 6 dagen bloeien  dood te gaan. We hebben jammer genoeg geen bloeiend exemplaar gezien, wel 1 die al verwelkt was. De bloeiende exemplaren ruiken overigens naar rottend vlees, dus misschien ook maar goed dat we er geen gezien hebben.

RafflesiaBelum meer onderweg

De volgende stop was de “salt lick”, een plaats waar wilde dieren hun mineralen kunnen aanvullen. Hiervoor moesten een een trail lopen door de jungle, waarbij onze gids ook weer de nodige uitleg heeft gegeven. Gelukkig geen beten van bloedzuigers meer opgelopen, hoewel ze er wel zaten! Je kon ze op de grond zien lopen. Toen was het tijd voor lunch.

Belum meer onderweg 2Lantaarn diertje

Na wat varen op het meer zijn we nog langs een dorpje gekomen waar de originele inwoners van het regenwoud nog steeds leven, de Orang Asli. Deze mensen leven van wat het bos hen geeft. Wat overblijf wordt verkocht en daarvan kopen ze weer rijst om te eten. Deze mensen zijn erg op zichzelf, we konden vandaag het dorpje niet in.

LandschapPalmboom

Onze volgende stop is in de Cameron Highlands, een wat hoger gelegen gebied waar veel thee wordt verbouwd. Het is daar wat koeler als wat we nu gewend zijn.

1. Danielle:
    6 oktober 2018
    Klinkt weer geweldig allemaal. Wat zullen jullie genieten!
  2. Sander:
    6 oktober 2018
    Wat een mooie avonturen daar! Het ziet er prachtig uit daar; erg leuk om te lezen! Geniet ervan!
  3. Lenie:
    6 oktober 2018
    weer genoten van je verhalen, echt leuk 🤗!
  4. Annelies:
    6 oktober 2018
    Wat een mooie reis maken jullie toch .knap ook dat jullie dit allemaal weten te vinden op eigen gelegenheid.
    Nog lekker even genieten.
  5. Nic-Jan & Yvonne:
    6 oktober 2018
    Mooie foto’s van jullie avontuur in Maleisie. Kunnen jullie daar ook zwemmen in de natuur of is het alleen veilig in de zwembaden? Maakt in principe niet natuurlijk niet uit zolang het maar lekker afkoelt. Nou maar hopen dat er ook nog zo een groot dier jullie pad kruist (als op de bordjes).
  6. Joan Mensonides:
    6 oktober 2018
    Wat laten jullie ons weer mee genieten van jullie reis. Prachtige foto’s en zoveel mooie flora. Jullie hebben ons enthousiast gemaakt. Heel veel mooie dingen zien de komende dagen. Liefs Joan
  7. Brian:
    Prachtig!!
    Leuk om steeds weer andere dingen te zien
    Die bloem zit er inderdaad ‘rot’ uit
    Geniet van alle mooie plekken verder
    Groetjes,
    Brian
  8. Timon en Werry:
    6 oktober 2018
    Moet vast heerlijk zijn om dit te mogen zien en beleven. En dan nog een paar mooie dagen met mooie plekken voor de boeg. Leuk jullie verhalen te lezen en de daarbij behorende foto's.
    Jammer dat er nog geen geurfoto's zijn om ook de cultuur te kunnen snuiven. Behalve bij die bloem dan.....
    Groet Timon en Werry
  9. Caroline:
    7 oktober 2018
    Wat een prachtige dingen zien jullie (en wij dus ook) weer. Ik heb de bloem opgezocht. Helaas lukt het niet een kopie te plakken. Maar heel mooi oranje/rood. Jammer dat jullie hem niet in bloei hebben gezien, maar het is de grootste bloem ter wereld. Goede reis verder en geniet dadelijk van een lekker bakkie thee :)