Penang mountainbiken

9 oktober 2018 - Georgetown, Maleisië

Vandaag stond er een excursie op het programma waar we erg naar uit hebben gekeken, namelijk de fietstour op Penang. Om 07.30 uur werden we in ons hotel opgehaald door een busje met nog 2 andere stellen, beiden uit Scandinavië, te weten Zweden en Denemarken. Vervolgens moesten we een uur rijden naar ons drop-off point. Hier werden we opgewacht door Princilla die deze dag onze tourleidster zou zijn. Een super enthousiaste en vrolijke vrouw.

Fiets groepFietspad kanaal

Omdat we bij het boeken van de tour onze lengtes moesten opgeven stonden de mountainbikes al voor ons klaar en waren zo goed als ingesteld om te vertrekken. Nog een helm op en we konden vertrekken.

Fietsen 1Fietsen 2

De rit begon eerst een stukje over de weg maar ging al gauw over op binnenweggetjes waar Princilla ons al fietsend vertelde wat we zoal tegenkwamen aan flora en fauna. O.a. apen, varanen en veel vogels kwamen we tegen. Hier zie je bijvoorbeeld heel veel zeearenden vliegen. Bij ons heel zeldzaam, maar hier heel gewoon. Ook hebben we een aantal ijsvogels gezien. Daarvan leven hier 4 soorten. Prachtige vogeltjes.

Fietsen 3Geitjes

Onze eerste stop was bij een lokale geitenboer. Hier waren niet alleen geiten, maar ook nog struisvogels, herten en allerlei andere bijzondere beesten te bewonderen. Van Princilla kregen we uitleg over de verschillende soorten fruit die hier groeien en mochten deze ook proeven. Heerlijk. Ook kregen we allemaal een bakje ijs gemaakt van geitenmelk. Heerlijk.

Chinese tempelGarnalen drogen

Onze fietstocht ging vervolgens verder via de mangrove en we maakten onderweg een kleine stop bij de haven waarvandaan de vissers dagelijks uitvaren om te gaan vissen.

Haven bootjesRijtje fietsen

De rit ging verder door prachtige natuur en na een klein half uurtje fietsen stopten we midden in de rijstvelden om daar te genieten van een heerlijke lunch, bestaande uit flat fried noodles met seafood. Daarbij kregen we lekkere springrolls en heerlijke watermeloen. Super.

Lunch fietsen

Het laatste stuk van onze tocht ging richting de bergen met onderweg nog korte stop bij een andere haven waar we een korte wandeling konden maken richting de zee waar regelmatig krabben worden gevangen. Helaas was er vandaag niemand te zien, maar het was een aangename afwisseling.

Fietsen strandStrand fietsen 2

De rest van de rit ging weer door de natuur met prachtige uitzichten om vervolgens aan te komen op de asfaltweg die de bergen in ging. Allemaal de versnelling in de lichtste stand en bergopwaarts. Dat was nog een pittige klim en aan het einde van de rit gingen we bergafwaarts om te eindigen aan het strand. Het was echt een onvergetelijke dag met dank aan Monique voor de tip!